خطورات شیطانی

عوام نیستیم که بگوییم ما عبادت کردیم، انشاءالله فهمیده ایم که او ما را خواند ولی چون تصور گناه کردیم ولی با اینکه انجام ندادیم ولی باز هم اون عنایت کم می شود و دیگر ما را نمی خواند و اگر نمازمان را با حال می خواندیم

اون حال می رود. توجه کنید چون اون جذب رفت."یحاسبکم به الله" من معمولاً به بچه ها در صحبت های خصوصی میگم که یکی از مسائلی که سالک باید در نظر بگیره تا در سلوکش احیاناً به اذن الله مؤید شود حسابگری خداست، خدا روی همه چیز حساب باز می کند  در همین جا و در اونجا بعد از افتادن پرده ها آشکار خواهد شد.

شما اگر در سلوک قدم گذاشته اید نظرتان این باشد که بر لحظه لحظه تان حساب باز می شود و خوب،خوب حساب باز می کند و بد،بد.( بعضی ها هم که توجه ای به این مسئله ندارند گله از رفع عنایت دارند.) اونی که حساب روی آن باز نمی شود اون خارج از اختیار هاست.

آیه 36 اسراء(ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولاً) به دقت می گوید که فکر نکنید چیزی که به ظهور و مقام عمل نرسید خدا روی آن حساب باز نمی کند ؛ نخیر خدا روی عمل قلب حساب جداگانه باز می کند،عمل قلب عملی است به جای خود.

(آیه ی 36 اسراء) گوش،چشم و قلب همه ی این ها مسئول هستند. خدا از این ها مواخذه می کند! چرا این طور تصور کردید؟ چرا تصمیم بر معصیّت گرفتید؟ این آیه به صراحت می گوید که به عمل قلب رسیدگی می شود و از آن هم سؤال می شود و این طور نیست که باید حتماً به صورت عمل اعضا و جوارح به ظهور برسد این عوامانه است.

من اگر به جای شما باشم بعد از این جلسه از قبل ناراحت می شوم

لا یؤاخذکم الله باللغو فی ایمانک و لکن یؤاخذکم بما کسبت قلوبکم و الله غفور حلیم ( 225 بقره) اصل این آیه مربوط به قسم بی جا به خدا خوردن است. در قسم بیجا قلب،خدا را حرمت قائل نشدن کسب می کند و این عدم حرمت برای دل زنگ،تیرگی و جنایتی است که شما را مواخذه خواهد کرد خدا.(بین قلب حرمت قائل شونده و حرمت قائل نشونده فرق هست)

رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم در جامع السعادات ج1 ص 161 فرموده اند:«مردم بر اساس نیت هایشان محشور خواهند شد.» نمی فرمایند عمل(خوب دقت کنید)

اصولاً اصل عمل همان حرکت درونی است و اعمال بیرونی و ظاهری همش برای تحقق به حرکات درونی است.

شما که بلند می شوید و آب می خورید از حالت تشنگی رنج می برید و می خواهید به جای آن به حالت سیراب شدن برسید. ازاحساس تشنگی در رنجید. می خواهید از یک حرکت درونی به حرکت دیگر برسید.

شما اگر نماز را برای غیر خدا خواندید مگر شرع مقدس نمی گوید نماز شما نماز نیست؛چرا؟ چون شما در درون حرکتی به سوی خدا نکردید می خواستید من ببینم شما نماز می خوانید و من شما را نماز خوان بدانم

عمل اصلی شما همان نیست بلکه همان حرکت درونی است و دیگر این نماز حساب نمی شود؛ "این حشر به نیّات است"

رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم(جامع السعادات ج 1 ص 161) فر مودند:" وقتی دو مسلمان برای جنگ با هم رو به رو شوند(هر دو جنگشان نادرست است) و نیت گناه دارند و یکی دیگری را می کشد در این صورت هر دو در آتش اند"

اصل نیت است اگر فرد نتوانست عمل خود را انجام دهد و چون اراده ی قتل داشت و البته این نکته مهم است که فرد قاتل مجازاتش سنگین تر است ولی فرقی در جهنمی شدن باهم ندارند.

پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در جامع السعادات ج 1 ص 161 فرمودند :" برای هر شخصی همان می ماند که نیت کرده است"

               ای برادر تو همان اندیشه ای                  مابقی تو استخوان و ریشه ای

البته در مورد خواطری که نه در آن عالم و نه در این عالم مواخذه ندارد بلکه خوب است و حسنه حساب می شود روایتی است که در مورد سالکی است به خاطری در ذهنش به وجود آمده ولی عمل نمی کند نه برای اینکه اسباب و عللش جور نشده بلکه برای این که متذکر شود و عمل را ترک کند این پیشبرنده است. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در جامع السعادات ج 1 ص 162 می فر مایند:" ملائکه به خدا می فرمایند پروردگارا این بنده ی تو اراده کرده است که گناهی انجام دهد خودش هم می داند معصیّت است. خدا می فرماید مراقبتش نمایید اگر عمل کرد همان عمل را به همان صورت که نیت کرد و عمل کرد بنویسید و اگر برای من ترکش کرد برای او حسنه ای بنویسید."

سعی کنید بعد از این دعایتان این باشد خدا ما را بیدار کند.

                                                           والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

------------------------------------------------------------------

اصل این مباحث در قالب بیان بوده است و بصورت حضوری برای گروهی از شاگردان و علاقمندان به معارف دینی ارائه شده است و در حال حاضر از رادیو قرآن در قالب برنامه کیمیای وصال در حال پخش است و حقیر آنها را به رشته ی تحریر در آورده است. از این رو نکات و لطایف دقیق آن گفته های حضرت استاد(مد ظله العالی) است و کاستی های فرضی مطلب تماماً متوجه این حقیر است.در صورت دیدن هر نوع خطایی در نوشته آن را با اینجانب در میان بگذارید.

"

/ 0 نظر / 39 بازدید