مقالات << سعى در جلب نظر خاص صاحبان ولایت مطلقه >>

خلاصه مطلب اینکه، براى نجات یافتن از وهم و خیال، و براى حصول یقظه که در سلوک الى الله اولین مسئله مى ‏باشد و تا آن نباشد، سر نهادن در طریق طلب به تحقق نخواهد رسید، باید از به دست آوردن توجه و نظر خاص مقام ولایت، و از توسل به حضرات معصومین صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین غفلت ننمود، کما اینکه در همه مراحل بعدى سلوک نیز این چنین است.

چه بهتر که خوب بفهمیم و بدانیم وجود آنان بزرگترین نعمت حق، و ظهور حقایق نورى آنان در هیاکل بشرى از منن بزرگ اوست. تا با شفیع قرار دادن آنان در محضر حضرت حق و با جلب نظر اسرار آمیزشان، از نور یقظه و جذب خاص الهى بهره‏مند گردیم و راه نزدیکتر و صراط مستقیم ترا از دست ندهیم. و چه بهتر که بدانیم این توفیق نیز از خداى متعال خواهد بود و جز او فاعل و مؤثرى در نظام وجود نیست. از او بخواهیم که به ما معرفت مقام ولایت و بهره‏مند شدن از آثار و برکات این مقام را عنایت بفرماید.

در آخر زیارت جامعه مى ‏خوانیم: «أسئلک ان تدخلنى فى جملة العارفین بهم و بحقهم و فى زمرة المرحومین بشفاعتهم ان ارحم الراحمین» یعنى «پروردگارا، از تو مى ‏خواهم مرا از آنها قرار دهى که به مقام حضرات معصومین و به حق آنان معرفت دارند، و مرا در زمره آنها که با شفاعت معصومین مشمول رحمت خاصه تو مى‏شوند، داخل کنى. پروردگارا، تویى ارحم الراحمین».

چه کم بوده‏اند و هستند آشنایان و بهره‏مندان؟!! و چه بسیار بوده و هستند غافلان و محرومان؟!!.

ناگفته نماند که استفاده از انفاس ارباب باطن و صاحبان نفس در تحصیل «یقظه» نیز در حد خود از مسائلى است که نباید نادیده گرفت. زیرا انفاس آنان هم در جاى خود حامل انوار و نغمه‏ هاى یقظه‏ آور است.

نغمه‏ هاى اندرون اولیا /  اولا گوید که اى اجزاى لا

هین ز لاى نفى سرها بر زنید / وین خیال وهم یک سو افکنید

اى همه پوسیده در کون و فساد / جان باقى تان نرویید و نزاد

گر بگوییم شمه‏ اى ز آن نغمه‏ ها / جانها سر برزنند از دخمه‏ ها

گوش را نزدیک کن کآن دور نیست / لیک نقل آن به تو دستور نیست

(دفتر اول مثنوى)

---------------------------

مقالات ، ج 2 ، ص 38 - 39



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مقالات , ولایت مطلقه
[ دوشنبه ٢۳ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ٢:٢۳ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

لیلة القدر

quranبسم الله الرحمن الرحیم

درک لیلة القدر یک معنى مخصوص دارد. در لحن دعاها هست که خدایا مرا موفق بکن به درک لیلة القدر و یا مثلاً در عرف گفته مى‏شود: فلانى موفق به درک لیلة القدر شده یا آرزویى است براى اهلش که موفق بشوند به درک لیلة القدر.

این همه براى ما و شما لیلة القدر آمده و گذشته ولى ما درک نکرده‏ایم. آیا آن شبها ما نبودیم؟ چرا بودیم. بیدار نبودیم؟ چرا بیدار هم بودیم! اما آیا لیلة القدر را درک کرده ایم؟ خیر! لحن دعاهایی که درک لیلةالقدر را خواسته‏اند، خودش معلوم مى‏کند [که] این نیست که مثلاً شب لیلة القدر را انسان بیدار باشد و به عبادت هم بگذراند و آن شب هم که بیدار مى‏ماند و عبادت مى‏کند، لیلة القدر باشد، او درک کرده باشد!

بقیه مبحث را در ادامه مطلب بخوانید :



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: لیلة القدر
ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:٥۳ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

میقات

salavatبسم الله الرحمن الرحیم

وقت نماز وقت میقات است. چطور حضرت موسى رفت به میقات و در آن میقات با خدا صحبت کرد و خدا با او صحبت کرد و آدابى داشت، میقاتى بود، یعنى یک وقت گذاشتنى بود که برود در محضر خدا و با خدا مناجات بکند.

میقات یعنى آن موعد و آن وقت معین که قرار گذاشته می ‏شود که در آن موقع دو موجود با هم برخورد بکنند و صحبتهایشان را بکنند.


وقت نماز میقاتى است بین خدا و بنده. پنج وقت نماز، پنج میقات است. آن میقاتى که در قرآن می ‏فرماید حضرت موسى داشت و به میقات رفت و با خدا مناجات را شروع کرد، آن را به نظر بیاورید! هر وقت نماز براى من و شما میقاتى است بین ما و خدا، یک وعده گاهى است که بین ما و خدا، وقت معینى است که وعده گذاشته شده است که ما در محضر خدا حاضر باشیم و به مناجات بپردازیم. میقات است، خوب توجه کنید!

بقیه مبحث را در ادامه مطلب بخوانید:



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دوشنبه ۱٦ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:٤٧ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

در محضر نور

    بسم الله الرحمن الرحیم
                                از حکمت های حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه
                                    درمحضر آیت الله استاد محمد شجاعی (مد ظله العالی)

                                              مَن غَلبَ نفسَه فقد غَلبَ الشیطان

کسی که غلبه برنفس کند، قهرا بر شیطان غالب شده است، جهتش هم این است که شیطان برای اغوای انسان از طریق نفس اماره اش وارد می شود؛ یعنی ابزار عمل شیطان، نفس اماره است.شیطان گفته قسم به عزت تو، من همه را اغوا می کنم ( فبعزتک لاغوینهم اجمعین) مگر بندگان مخلص را ( الا عبادک منهم المخلصین ).مخلص (با فتحه) یعنی خدا آنها را برای خود خالص گردانیده، تخلیص شده از جانب پروردگار. مخلص ( با کسره) آن است که خودش، خودش را خالص کند. انسان از مخلص به مخلص (با فتحه) می رسد.

                                           مَن اَسخطَ نَفسَه فَقد اَرضی رَبَه

  کسی که بر نفس اماره خودش سخط بکند، خدا را راضی می کند؛ سخط بر نفس اماره، راضی کردن خداست.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: در محضر نور , نفس , شهوت
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱٢ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٥۸ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

چگونه می‌توانیم از نویسنده یا مترجم مورد علاقه خود قدردانی کنیم؟

حالا با یک تماس تلفنی می‌توانید هم کتاب مورد نظرتان را در خانه یا محل کار تحویل بگیرید و هم از نویسند‌ه‌های مورد علاقه خود قدردانی کنید

به گزارش خبرآنلاین، سامانه اشتراک محصولات فرهنگی «سام» به تازگی اجرای طرحی را آغاز کرده که در آن 7 درصد از بهای کتاب‌هایی که از طریق این سامانه به فروش می‌رسد، به حساب نویسندگان یا مترجمان آثار واریز می‌شود.

این سامانه که از آن به عنوان پیک فرهنگ‌دوستان نیز نام برده می‌شود، با هدف دسترسی آسان مخاطبان به محصولات فرهنگی راه‌اندازی شده و به صورت تلفنی برای کتاب، نشریات، لوح‌های فشرده  (موسیقی، فیلم و تئاتر) و...سفارش می‌گیرد و این محصولات را به صورت رایگان در شهر تهران به سفارش‌دهنده تحویل می‌دهد.

سفارش‌دهندگان شهرستانی نیز با پرداخت هزینه پست می‌توانند محصولات فرهنگی مورد نظر خود را از طریق این سامانه سفارش بدهند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان حوزه کتاب دسترسی نداشتن مخاطبان به کتاب‌ها را به دلیل کم بودن تعداد کتابفروشی‌ها یکی از دلایل پایین بودن شمارگان کتاب در ایران می‌دانند.

سامانه سام در واقع می‌کوشد فاصله مخاطبان با کتاب‌ها و سایر محصولات فرهنگی مورد نیاز‌شان را کم کند.

جدا از این مسئله در طرح جدید سام هر کتابی که به فروش می‌رسد،‌ 7 درصد از بهای پشت جلد آن برای قدردانی از نویسندگان و مترجمان به حساب مولف و مترجم اثر واریز می‌شود.

علاقه‌مندان به تهیه و اشتراک محصولات فرهنگی و حضور در این طرح سامانه سام برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌ 20-88557016 تماس بگیرند.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: خرید کتاب
[ سه‌شنبه ۱٠ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٠٦ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

نظر صاحبان ولایت مطلقه حامل نور یقظه مى ‏باشد

خداى متعالى حقایق نورى آنان را در نظام وجود بلحاظ مظهریت اسم جمع خود، صاحب مقام محمود قرار داده و به آنان شفاعت مقبوله در تکوین عطا فرموده است. ولکم المودة الواجبة و الدرجات الرفیعة و المقام المحمود و المکان المعلوم عندالله عزوجل و الجاه العظیم و الشأن الکبیر و الشفاعة المقبولة.

پیداست هر چه رابطه انسان با دارندگان مقام ولایت، رابطه خوبى باشد، و هر چه سعى در جلب نظر آنان بنماید، بلحاظ اینکه وسائط بین انسان و خدا هستند، طبعاً از افاضات ربوبى، و به تعبیرى، از برکات وجودى آنان که همان فیوض الهى است حظ و نصیب بیشترى خواهد داشت. در بیان ساده‏تر، خداى متعال آنان را سبب فیض خود قرار داده است که باید از طریق این سبب از افاضات او بهره‏مند شد. و این، حکم همه وسائط در وجود است. ان الحکم الالله امر الاتعبدوا الا ایاه (آیه 40 سوره یوسف).

آن نور الهى و آن جذب ربوبى که «یقظه» و «انتباه» مى ‏نامیم و یکسره انسان را بخود آورده و پرده‏هاى اوهام و جهل و غفلت را کنار زده و او را بیدار مى‏کند، آن هم در درجات مختلف، در توجه خاص آنان و در نظر کارساز و دم پاک آنان نفهته است و این، مشیت حق مى‏ باشد.در بیان دیگر، توجه و نظر آنان حامل آن نور و آن جذب الهى است و به هر کسى نظرى نمودند، باذن الله او را بخود آورده و مجذوبش مى‏ گردانند و چنان تحول و انقلابى در وجود او ایجاد مى‏ کنند که گویى این شخص، آن نیست که بود.و در اصل، خداى متعال مى ‏کند آنچه مى‏کند. (دقت شود).

  • فعل باران بهارى با درختگر درخت خشک باشد در مکانباد کار خویش کرد و بروزیدو آنکه جامد بود خود واقف نشد

  • آید از أنفاسشان با نیک بختعیب آن از باد جان افزا مدانآنکه جانى داشت بر جانش گزیدواى آن جانى که او عارف نشد



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مقالات , یقظه
ادامه مطلب
[ جمعه ٦ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ٥:٤٠ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

پنج رساله

بسم الله الرحمن الرحیم

 کتاب پنج رساله نوشته حضرت آیت الله استاد محمد شجاعی

رساله اول : عقل های کاذب

فصل اول: نسبت بین روح و دل و مشاعر

فصل دوم: نسبت بین دل و مشاعر

فصل سوم: ظهور خصوصیات دل در مشاعر

فصل چهارم: خصوصیات بد و مرض ها و آفت های دل و ظهور آنها درعقل و آثار آن

فصل پنجم: خصوصیات بد، یا مرض ها و آفت ها از نظر قرآن

رساله دوم :  چند واقعیت غیرقابل انکار

رساله سوم :  دل و ماجرای آن

 رساله چهارم: صدق توحیدی و عبودی

فصل اول: صدق چیست؟

فصل دوم: صدق توحیدی و عبودی

فصل سوم: در پیشگاه خدا روی صدق توحیدی و عبودی حساب می شود

 رساله پنجم : نکته هایی در تشابه کلام و رؤیا



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پنج رساله
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٥ امرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱:٥٥ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]