مقدمه << ضرورت التزام به صراط مستقیم در سلوک الى الله >>

قبل از بیان طریق عملى سلوک باید به این حقیقت توجه داشته باشیم که شناخت طریق عملى صحیح، و به عبارتى، شناخت صراط مستقیم و التزام به آن، یعنى حرکت در آن و ادامه آن، مسئله اساسى در سلوک عبودى، و در سیر الى الله است. آشنایى به صراط مستقیم و حرکت در آن، یک ضرورت بوده و براى سالک الى الله بزرگترین نعمت و بالاترین موفقیت مى ‏باشد.

خداى متعال در مقام افعام و تفضل و در مقام عنایات خاصه خویش نسبت به هر کدام از بندگان خود با این عنایت با او مواجه مى ‏گردد که او را به صراط مستقیم هدایت نموده و در صراط مستقیم پیش می برد.

در خصوص شخص رسول اکرم (ص) مى‏فرماید: «انک لمن المرسلین على صراط مستقیم» (آیه 3 و 4 سوره یس) یعنى «تو اى پیامبر از فرستادگان خداى متعال مى‏باشى و بر صراط مستقیم هستى.» و در خصوص انبیاء عظام، علیهم السلام، مانند حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب، حضرت نوح ، حضرت داود ،حضرت سلیمان، حضرت ایوب ،حضرت یوسف، حضرت موسى و هارون ، حضرت زکریا،حضرت یحیى، حضرت عیسى، حضرت الیاس، حضرت اسماعیل ویسع، حضرت یونس، حضرت لوط، و غیر اینها مى‏فرماید: «و اجتبیناهم و هدیناهم الى صراط مستقیم» (آیه 87 سوره انعام). یعنى «و ما آنان را برگزیدیم و به صراط مستقیم هدایت کردیم.» و در یک بیان کلى مى‏فرماید: «لقد انزلنا آیات مبینات و الله یهدى من یشاء الى صراط مستقیم». (آیه 46 سوره نور) یعنى «ما آیات روشنگر را براى همه فرستادیم و خداى متعال هر که را خواهد به صراط مستقیم هدایت مى‏فرماید».



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مقالات
ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:۳٥ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

انسان و هستی

 بسم الله الرحمن الرحیم
 
ما ذره ای از این کره زمین که آنهم ذره بسیار ناچیزی از کهکشان و آنهم ذره بسیار ناچیزی از ... است یعنی هیچ هیچ. در این عظمت آسمانها و زمین، انسان موجود بسیار ناچیز است. در این دنیا، اینگونه است؛ در عالم دیگر هم هیچ معلوم نیست به او توجهی شود؛ ذره بسیار بی مقدار است.
دنیای مورچه ها دقیق است و برای خود نظم و برنامه ای دقیق دارند و... آنها فکر می کنند هر چه هست، دنیای آنهاست و خارج از آن خبری نیست؛ به مانند ما انسانها که فقط خودمان و دنیای خودمان را می بینیم. همه این کره زمین به اندازه لقمه ای آتش بیش نیست؛ تمام زمین با انسانهایش در مقابل آنچه که هست، بسیار بی ارزشند، مگر افرادی که نجات مییابند.
پیامبراکرم (ص) که بهترین فرد و انسان کامل، عالم است می فرماید که خدایا نتوانستم ترا درست عبادت کنم و ...

بر گرفته از سایت : www.shojaee.org



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:۱٩ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

اهل عمل

بسم الله الرحمن الرحیم


افرادی که عقل و شعور بالا داشتند، چرا شب و روز گریه می کردند و مضطرب بودند؟! همچون علامه (طباطبائی) و... آنرا که می دیدیم همیشه مضطرب بود؛ شبهایش را که ما نمی دیدیم. او می گفت آیه ایی را پیدا نمی کنم که مرا از اهل نجات قرار دهد؛ هر چه اهل نجات بوده شرایطی گذاشته که ما و شما نداریم؛ شرایط سنگین!!

ما فکر می کنیم، نماز می خوانیم با آن وضع! روزه می گیریم با آن وضع! ما فکر میکنیم که راه نجات را پیش گرفته ایم. مرحوم علامه در جلسات خصوصی، بیش از یکی دو بار او را متبسم ندیدم؛ همیشه او را نگران می دیدم ( من غیراز جلسات عمومی، پنج سال خصوصی در محضرش بودم ) من نمی توانم بگویم که قرآن را بهتر از او فهمیده ام، شما هم نمی توانید بگوئید. او می گفت برطبق آیات قرآن نمی توانیم بگوئیم راه نجات را یافته ایم.

نماز، روزه و ... جزئی از راه نجات است؛ بقیه اش را ما ترک کرده ایم. به بیان قرآن، «تاب» اولا، « آمن » ثانیا، « عمل صالحا » ثالثا؛ ( عمل صالحا بلسان الله؛ یعنی عمل صالح براساس آنچه خدای متعال می فرماید).

وقتی انسان نداند که چه راه پر مخاطره ایی در پیش است، نمی ترسد و خوف ندارد؛ چرا حضرت علی صلوات الله علیه آنقدر خوف داشت؟! تا راجع به حضرت گفته می شود چنین؛ می گویند او امام است!! آیا چون امام است باید از او تبعیت کرد؛ یا از او فرار کرد؟!!

از تذکرات معظم له 1367


بر گرفته از سایت : www.shojaee.org



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:۱۳ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

امواج چشم

بسم الله الرحمن الرحیم

اشعه و انواری یا امواجی از چشم ساطع می شود که در واقع آن قدرتی است و کمالی است. اما با توجه به شخص مورد نظر، اگر از دید توحیدی برخوردار باشد و انسان موحدّی باشد، از این قدرت در جهت درست استفاده می شود و حتی نهایتا نفوذ آن، حجابها را کنار می زند و حقایق پشت پرده را می بیند. برعکس کسی که موحّد نیست و مشرک است و یا قدرت روحی قوی برای کنترل در جهت صحیح آن ندارد، اثرات سوء امواج چشم، اثر می کند بر دیگران.
اصل این نفوذ از طریق چشم، از دل و قلب سرچشمه می گیرد. کسی که می ترسد اثر سوئی از طریق چشم بر دیگران بگذارد، با گفتن ذکر« ما شاء الله لاحول و لا قوة الا بالله » اثر آن را خنثی می کند.

ازتذکرات آیت الله محمد شجاعی 12 ماه مبارک رمضان 1367

بر گرفته از سایت : www.shojaee.org



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
[ چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۳:٠٦ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

تلاش عبودی یعنی فهمیدن و عمل کردن

 


خداوند فرموده نا امید نباش ، ولی آیا با این وضع موجود راضی باشی و ناامید نباشی ؟ خیر ، بلکه باید شروع بکنی به عمل با  امید به اینکه نجات خواهی یافت  ؛ تلاش را شروع بکنید ،  مجاهدت حقیقی را شروع بکنید . شب و روز تلاش بکنید " تلاش عبودی یعنی فهمیدن و عمل کردن "

مثال میزنم ؛ مثلا از اینجا بلند میشوید که به منزلتان بروید امیدوار هستید که برسید فلذا بلند میشوید و کوچه ها را میروید به ماشین سوار میشوید و  این تلاش را می کنید. ولی اگر هیچ امید نداشتید تلاش نمی کردید و نمی رسیدید . چون امید دارید تلاش را از راهش شروع میکنید و میرسید , ولی اگر نا امید شدید تلاش نمی کردید .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٥۱ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

در علمی که در عمل نفعی نداشته باشد خیری نیست.

 

 

از حکم حضرت امیر ( علیه السلام ) است که میفرماید : لا خَیرَ فی قَلبٍ لا تَخشَع .

" در قلبی که در برابر خدای متعال خشوع ندارد خیری نیست ". بنده های خدا در عین حال که همیشه بیاد خدا هستند , در برابر خدا خشوع هم دارند .

وَ عِلمٍ لا یَنفَع . " و خیری نیست در علمی که نفعی نداشته باشد ".



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ۳٠ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی )

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه

حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی ) (جلسه سوم )

 

موضوع بحثسیر تکاملی از طریق صراط مستقیم و صراطهای دیگر

(اهدنا الصراط المستقیم)

در مرحله اول گفتیم که با تدبر در آیات قرآن کریم و دقت در آیات و همچنین نکاتی که در فرمایشات رسول اکرم ( صلوات الله علیه ) و ائمه معصومین ( علیهم السلام ) هست , هر کسی که در نکات آیات و روایات دقت کند , مسئله معاد بر یک اصل اساسی متکی است که قرآن کریم خواسته هر کسی خودش با تدبر به هر نحوی که فکرش کار میکند آن اصل را بشناسد که آن عبارت است از اصل بقاء و تحول موجودات که شرح دادیم .

حالا ادامه بحث : قرآن میخواهد متوجه کند که هیچ چیز در خلقت نابود نمیشود . مسئله نابودی در خلقت نیست که نابود مطلق باشد و یکباره از صفحه وجود برچیده شود و معدوم واقعی و مطلق شود .



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مباحث معاد
ادامه مطلب
[ یکشنبه ٢۸ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٢۸ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

مباحث معـــاد از حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی) جلسه ی دوم

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه

حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی ) (جلسه دوم )

موضوع بحث : تکوینی بودن و حکمیت معــاد

در جلسه گذشته گفتیم که قرآن معاد را متکی بر این اصل یا اصولی می داند که در اولین مرحله انسان متوجه همان اصل یا اصول بشود تا یک نتیجه و برداشت صحیحی از معاد برایش داشته باشد .

اصلی که گفتیم , اصل بقاء موجودات و تحول موجودات است که قرآن کریم با بیان مثالهای مختلف می خواهد انسانها را متوجه بر این مسئله بکند و معاد را هم متکی بر اصل بقاء موجودات و تحولاتی که روی هر موجود خواهد آمد می داند .

در جلسه گذشته گفتیم که مسئله معاد یک مسئله مورد نزاع است و قبل از اینکه این مسئله روشن شود , شنیده اید که بین علماء و فلاسفه , این مسئله که معاد , معاد روحانی است یا جسمانی , آن هم روحانی به چه معنا و جسمانی به چه معنا اختلافاتی هست . آنطور که قرآن تصویر می کند , برای نزاع هم زمینه ای باقی نمی ماند



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مباحث معاد
ادامه مطلب
[ سه‌شنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ٢:٤٥ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

مباحث معـــاد از حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی ) (جلسه اول )

سلسله مباحث معـــاد از استاد فرزانه

حضرت آیت الله محمد شجاعی ( مد ظله العالی ) (جلسه اول )

موضوع بحث : معاد جسمانی و روحانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 در مرحله اول بصورت خلاصه و فشرده و فهرست وار مطالبی درباره معاد خواهیم گفت که اگر در آیات قرآن کریم تامل کنیم باید بحث معاد را در چند مرحله عنوان کنیم .

مرحله اول : مرحله اول که قابل دقت است این است که ببینیم از نظر قرآن کریم مسئله معاد بر چه اصلی متکی است .

مرحله دوم : یعنی قسمت دیگری از بحث معاد که باید عنوان شود این است که به چگونگی و خصوصیات معاد از نظر قرآن کریم بپردازیم



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مباحث معاد
ادامه مطلب
[ چهارشنبه ۱٧ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ٩:٢٢ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

دل شکسته

این سنت الهی است که در دل اسراری نهفته است که وقتی این دل می شکند، دل می شود؛ برای به ظهور رسیدن و متجلی شدن اسماء و صفات الهی، باید دل شکسته شود.
 « و انا عند المنکسرة القلوب » اسرار عجیبی دارد این دل و شکسته شدن آن؛ به قول مولوی این اشک، خون دل است.
سر این مسئله جای تأمل است که دل شکسته حسابها دارد؛ گاهی این شکستگی در اثر خوف بوجود می آید و یا در حالت شوق و ...
همانگونه که تا دانه نشکند و شکافته نشود، صورت بالاتر آن به ظهور نمی رسد؛ دل باید شکسته شود تا دل شود؛ مثل همه نباتات و آنچه در خلقت است طبق سنت الهی، شکسته و شکافته شود؛ از آنچه هست دست بردارد تا صورت بالاتر به ظهور برسد.

از تذکرات آیت الله استاد محمد شجاعی
شب هفدهم ماه مبارک رمضان 1367

به نقل از www.shojaee.org



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: دل
[ سه‌شنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٠:٠٢ ‎ق.ظ ] [ آشنای غریب ]

رذیله پرگویى، موجب قساوت قلب است

شهوت سخن، سخن بى فایده، و بیش از مقدار لازم حرف زدن، موجب قساوت قلب سالک مى‏گردد، و این موضوع بطورى که قبلا اشاره کردیم، براى یک سالک از مصائب بزرگ است. زیرا اگر قلب سالک قلب قاسى و ناخاشع باشد، و پذیراى تصرفات مقام ربوبى نباشد، از تحرک و تحول مى‏ماند، و از قبول افاضات ،محروم مى‏گردد و در نتیجه، سلوک الى الله که باید با قلب و از طریق آن باشد، به تحقق نمى‏رسد، و به بیانى، جهد سالک جهد بى توفیق مى‏شود.

بقیه ی نوشته را در ادامه مطلب بخوانید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱٢:٠۱ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

رذیله پرگویى، حجاب بین انسان و حق است

شهوت سخن گفتن، سخن بى فایده، و زیاد از حد لازم گفتن، از جمله حجب بین انسان و حضرت حق است و سالک با توبه از این رذیله، حجابى از حجابها را از خود دور مى‏سازد.

مرحوم نراقى در جامع السعادات، ج 2، ص 183 مى‏گوید: و نیز آمده است که: «ان رسول الله صلى الله علیه و آله قال لبعض أصحابه و هو مریض: ابشر، فقالت امه هنیئاً لک الجنة فقال رسول الله صلى الله علیه و آله:

و مما یدریک لعله قال مالا یعنیه او منع مالا یعنیه» یعنى «رسول اکرم به بعضى از اصحاب خود که مریض بود فرمود: بر تو بشارت باد. مادر مریض با شنیدن این جمله از آن حضرت به فرزند خود گفت، بهشت بر توگوارا باد. پیامبر به مادر مریض خطاب نموده فرمود: تو چه مى‏دانى؟! شاید او سخنى گفته که بى فایده بوده و ضرورت نداشته، و یا از چیزى که مهم و ضرورى نبوده، منع کرده است».

بقیه ی نوشته را در ادامه مطلب بخوانید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: پرگویی
ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ ] [ آشنای غریب ]

توبه از تکلم بى فایده، و از فضول کلام

یکى دیگر از رذایل که براى سالک صادق در سلوک عبودى او مضر است و به دنبال خود گرفتاریها مى‏آورد، و سالک به موازات توبه از حرامها باید از آن نیز توبه کند، رذیله «شهوت سخن گفتن» است که از هواها و انگیزه‏هاى متنوع نفسانى نشأت مى‏گیرد. این رذیله نیز از رذایل صفات و اخلاق در وجود انسان است که وى را وادار به گفتار بى فایده و بیجا، و به فضول کلام نموده، و موجب تضییع وقت، و مانع از ذکر و فکر و سیر مى‏گردد، و همچنین، وى را از افاضات الهى و نفحات ربوبى محروم مى‏کند.

بقیه ی نوشته را در ادامه مطلب بخوانید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: تکلم
ادامه مطلب
[ یکشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ ] [ آشنای غریب ]

چگونه قرآن تلاوت کنیم؟

برای تلاوت قرآن در مراتب مختلف، آداب خاصی هست. در مرتبه اول مراقبه که کلام ما در آن است. لازم است سالک به هنگام تلاوت قرآن، آداب زیر را ـ که از آیات و روایات بر می‏آید ـ مراعات کند.

الف) درحال طهارت و با وضو به تلاوت قرآن بپردازد.

ب) در حالی که مسواک کرده است، قرآن را تلاوت کند.

ج) با صوت زیبا تلاوت کند.

بقیه ی نوشته را در ادامه مطلب بخوانید.



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: قرآن , تلاوت
ادامه مطلب
[ جمعه ۱٢ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ۱۱:٢٦ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

بی حالی در عبادت

بی ذوقی و بی حالی ها، معلول و نتیجه یک عمر حجاب هاست که ما کسب کرده ایم؛ نتیجه آن حجاب ها، آن است که، ما منجــذِب به معنویات و خدا نیستیم؛ از معاصی کبیره، تا غفلـت و معاصی جزئی تر از آن. این یک مسئله کلی است. چه باید کرد؟ ...

 در جبران گذشته باید تلاش کرد؛ استغفار، آن هم با شرایط استغفار؛ پشیمان شدن نسبت به گذشته، اصرار کردن، با مسکنت استغفار کردن، از طرف دیگر از آن ها که حجاب شده، باید جلوگیـری کرد؛ تصمیم بر ترک غفلت و مراقب حرکات خود بودن.

 در هر قطعه از عبادات که بی حالی هست، در هر قدمـی، اول باید چند جمله ای استغفار با مسکنت و بعد، استمداد از خدا، و بلند شدن و شکستن تنبلی و کسالت، (در این صورت) انسان متوجه می شود، آنوقت حال هم پیدا می کند؛ البته استغفار مقطعی، غیر از آن استغفار کلّـی است.

 اگر شما بیایید و فرش مرا بسوزانید، بعد بگویید که من به شما ارادت و علاقه دارم و باز، بار دوم کتاب هایم را از بین ببرید و بار سوم به اهل من، بی احترامی کنید، اگر بار اول چیزی نگویم، بار دوم و سوم، آیا نمی گویم که خودت را مسخره کرده ای؟! ؛ دروغ می گویی و... ؟!! . چگونه خدای متعال، بدی های ما را ببیند، و باز راه دهد؛ ما که موجود ناچیز و کوچکی هستیم، این چنین. او چگونه به ما راه بدهد ... بی حالی در اعمال یعنی اینکه، خدا به ما راه نمی دهد.

 ازتذکرات معظم له 29/2/1367



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: حال , عبادت
[ جمعه ۱٢ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ٧:٥٢ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

در معنای ذکر

در همه احوال و لحظات علی الاتصال بیاد خدایی باشد که در محضر اوست و بر اساس همین یاد، مراقب حرکاتش باشد. آنچه خدا امر کرده، آنطور باشد و آنچه نهی کرده، آنطور نباشد.

 مراقبت در همه حرکات ظاهر و باطن. می خواهد فکری بکند؛ آیا خدا اجازه می دهد یا خیر؟ می خواهد حرفی بزند، نیتی بکند، بخورد، بنشیند، بلند شود، امر و نهی بکند، مواجه با کسی داشته باشد؛ آیا خدا اجازه می دهد یا خیر؟ مرتب مراقب حرکاتش باشد اگر جایی احساس کرد وظیفه اش است چیزی بگوید و گفت، آن یاد خداست. اگر در جایی عملی را نباید کرد یا حرفی را نباید زد و نزد، آن یاد خداست و ..........
 حضرت رسول اکرم (ص) می فرمایند که هر کسی در حرکاتش دقیقا اطاعت از خدا می کند، ذکر خدا می گوید اگر چه نماز و روزه اش و تلاوت قرآنش کم باشد.
 این معنی ذکر است و عمل کردن به آن هم خیلی سخت است. وقتی هم که تصمیم می گیرید از یادتان می رود و شکست می خورید، دو باره برگردید و شکست نخورید، همینطور می شود. اول کار سخت است تا ملکۀ طیبه و راسخه شود در وجودتان. ( در این صورت) نیت و فکری می خواهید بکنید بلافاصله خواهید فهمید و خدا دستتان را می گیرد و منصرف می شوید و آنرا رد می کنید. ذاکرین واقعی بسیار کم هستند.

از تذکرات حضرت استاد -  1367 

برگرفته از سایت معظم له



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ذکر
[ جمعه ۱٢ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ٧:٤٩ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]

شرح احوالات و زندگانی با برکت عالم ربانی حضرت آیت اله استاد محمد شجاعی حفظ الله

قلم را آن زبان نبود که سرّ عشق گوید باز ورای حدّ تقدیر است شرح آرزومندی


«بسم الله الرحمن الرحیم»

علم بسان فرشته است ـ فرشته ای فرود آمده از بالاترین آسمان. می‌گردد تا یافتن منزلی. فرشته در خاکدان منزل نمی‌کند، فرشته پشت شیشة غبار گرفتة خانه‌های متروک نمی‌نشیند. فرشتة‌ سپیدبال آشیانه‌ای می‌خواهد در خور ظرافت طبعش و منزلی در شان پاکی و قداستش.
منزل فرشته علم دلی است که پیش از آن که از روزن آن آفتاب دانستن فرو ریزد، باران تزکیه بر سقفش می‌بارد. و این گونه است که دل و جان عالمان مهبط فرشتگان و جایگاه نزول زلالترین باران‌های فیض الهی است:



موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: زندگی نامه
ادامه مطلب
[ پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳٩۱ ] [ ٧:۱٤ ‎ب.ظ ] [ آشنای غریب ]